Patrik Proško

Intermundia 2018

Bangkok Art and Culture Cetntre, Thajsko, 2018

samostatná výstava

kurátor Radek Wohlmuth

Intermundia 2018

Benefiční ýstava Intermundia vznikla pod záštitou a za finanční podpory Velvyslanectví České republiky v Bagkoku zastoupené velvyslancem Markem Libřickým a ve spolupráci s Bangkok Art and Culture Centre. Výtěžek z výstavy byl věnován na materiální pomoc chudým lidem a dětem postiženým nevybuchlou municí v Laosu. Některé obrazy byly věnovány do nemocnice Mittaphab Hospital ve Vientiane, kterou kompletně postavily a vybavily špičkovým zařízením české firmy. Výstava představuje 20 velkoformátových tisků site specific intervencí nejen z Evropy, ale také všechny zrealizované projekty na území Asie z mé výpravné expedice Cesta do Artasie, nad kterou ambasáda také převzala záštitu. Součástí výstavy byly dvě instalace před vchodem do galerie, které se staly součástí prvního mezinárodního bienále umění v Thajsku s názvem „Beyond bless“ - Za hranicí blaženosti. První s názvem „Intermundium“ byla instalována před hlavním vchodem do galerie. Intermundium - prostor mezi světy - objekt ze železných bariér svázaný provazy do tvaru chaotického řádu, stojící uvnitř jasně vymezeného prostoru, ve kterém je objekt chráněn stejnými zábranami, ze kterých je stvořen. Provazy, které drží jeho tvar pohromadě, mají volně ležící konce sahající až za hranice tohoto prostoru a kdokoliv na tyto konce může navázat a změnit jejich pokračování. Tato pravidla mohou být také zničena násilím, nebo eliminována pomalým rozplétáním tak, jako byla vytvořena. Hora složitých a nedostupných překážek, stojících však na chatrné konstrukci. A druhá byla intervence do sochy Nang Phisuea Samut u bočního vchodu do galerie. Nang Phisuea Samut je tradiční postava lidožravé obryně z thajského národního fantasy eposu Phra Aphai Mani napsané básníkem Sunthorn Phu. Je to vůbec nejdelší básnický epos napsaný v thajském jazyce, má 48 686 dvojverší a Sunthorn Phu ho psal 22 let, od roku 1822 do roku 1844. Byl psán v období západní kolonizace jihovýchodní Asie a někteří kritici věří, že Suthorn Phu psal báseň jako antikolonizační příběh převlečený do pohádkového fantasy dobrodružství. Epos se tak stal součástí národního folkloru a byl adaptován v divadle, ve filmu v komiksu apod. Její socha je před galerií vytvořena tak, aby se lidé mohli fotit v její ruce. Použil jsem ornamentalitu české tradice zdobení vánočních perníčků, čímž se z lidojedky stává zákusek, který může být sněden lidmi a dochází tím i k propojení euro-asijských tradic. Jak těch minulých tak možná těch současných. Thajská obryně s vánoční hvězdou na čele. V Asii probíhá tzv digitalizace bioformy a dokonce i na umění se do galerie chodí hlavně pro pořizování selfíček. Selfie jsou tu v popředí zájmu před vystavenými díly, ty se stávají pouze pozadím a dekorací pro foceného návštěvníka, než že by byl větší zájem se něco dozvědět o jejich obsahu. Je to velký fenomén a tak jsem do její volné ruky vytvořil imitaci telefonu, aby situace vypadala tak, že si obryně právě dělá selfie se svojí novou uměleckou dekorací.

Intermundia 2018
Intermundia 2018
Intermundia 2018
Intermundia 2018
Intermundia 2018
Intermundia 2018
Intermundia 2018
Intermundia 2018
Intermundia 2018
Intermundia 2018
Intermundia 2018
Intermundia 2018
Intermundia 2018
Intermundia 2018
Intermundia 2018
Intermundia 2018
Intermundia 2018
Intermundia 2018
Intermundia 2018
Intermundia 2018
Intermundia 2018
Intermundia 2018
Intermundia 2018
Intermundia 2018
cs

en